יום רביעי, 16 בספטמבר 2009

פרק א' - החיים בגולה

סבא ראובן נולד בשם רוברט ברגר בתאריך 18.03.1938 ט"ו באדר ב' תצר"ח , בעיר צרנוביץ באזור בוקבינה ברומניה שהיום נחשבת לאזור אוקראינה .

סבא מספר שכשהתחילה מלחמת העולם השנייה הוא היה בן שנתיים והגרמנים סילקו אותו ואת משפחתו לאזור הנקרא טרנסניסטריה השייך לאוקרניה .

הביקור באו הגרמנים ואספו את כל היהודים באזור לכיכר המרכזית ( מול ביתי ), כשבני ביתי ממשיך סבא : " במהלך המלחמה נדדנו ממקום למקום ולמעלה ממחצית ממשפחתי ניספתה . יום אחד ביקרתי את לבדי אצל דודתי ובזמן הבחינו בכך מייד עלו לעלית הגג והציצו דרך והם פתאום ראו אותי ואת דודתי והיו משוכנים שבאיזה שהוא שלב הגרמנים יתחילו לירות , ואז דודי יצא מהבית והשתחל דרך קהל האנשים לקח אותי וברח , בסופו של דבר דודתי ניצלה מפני שהגרמנים לא ירו ."

בזמן נידודהם של משפחת סבי הצטרף אביו שלמה לצבא הרוסי וסבא נשאר לבד עם אימו ואחיו הגדול אהרון .
סבא מספר : " בסוף המלחמה הגענו לבוקרשט עיר הבירה של רומניה ושם למדתי מכיתה א' עד כיתה ד' . מכיוון שאבי היה בצבא הרוסי קיבלנו דירה טובה , ואבי קיבל עבודה טובה .

בשנת 1947 החלה נטייה לעלות ארצה , אבל אבי לא יכל להגיש בקשה לעלות לארץ מכיוון שהיה קצין בצבא הרוסי ולעלות ארצה היה נחשב כבגידה . "

אחיו הגדול של סבא אהרון היה בתקופה זאת בן 16 ולמרות גילו הצעיר החליט שהוא יעלה לארץ . אהרון עלה ארצה עם חברים של הוריו של סבי .

ממשיך סבי : " לאחר שנתיים הגיש אבי בקשה לעלות ארצה , במשך שנה חיינו בפחד שיתפסו אותנו מהצבא הרוסי . אבל לאחר שנה קיבלנו את אישורי העלייה לארץ , ארזנו מעט מזוודות והעברנו אותם בסתר לחברים של הוריי שגם הם עלו ארצה .
"השנים הראשונות בארץ היו קשות " מספר סבי , וממשיך " לא היה לנו הרבה כסף ומצבו כלכלית לא היה טוב , חגיגת הבר מצווה שלי הסתכמה בעלייה לתורה ובמסיבה צנועה עם מעט מאוד חברים . "

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה